napisz

Samochód elektryczny i fotowoltaika-czy można obniżyć koszty eksploatacji?

Pierwsze masowa produkcja samochodów elektrycznych miała miejsce w drugiej połowie lat 90. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Obecnie USA tworzą czołówkę krajów o największej liczbie zarejestrowanych pojazdów elektrycznych, przekraczając 1 mln. Jak zatem wygląda opłacalność połączenia fotowoltaiki w gospodarstwie domowym i używanie samochodu elektrycznego w Stanach Zjednoczonych?

Koszt eksploatacji samochodu elektrycznego w USA

Według raportu konsumenckiego sporządzonego przez amerykańską firmę Solar Review koszt rocznej eksploatacji samochodu elektrycznego jest tańszy o 202 USD od samochodu klasycznego zasilanego paliwem, gdy używamy ładowarki publicznej. Dzięki domowej instalacji fotowoltaicznej właściciele samochodów elektrycznych mogą zasilać swoje pojazdy aż o 845 USD taniej niż właściciele samochodów klasycznych. Konserwacja samochodów elektrycznych kosztuje około 6 centów za milę, podczas gdy samochodów zasilanych paliwem około 10 centów. Te znacząco niższe koszty eksploatacji wynikają z braku konieczności wymiany oleju silnikowego czy filtra paliwowego. Warto zaznaczyć również, że rekuperacja zmniejsza zużycie tarcz i klocków hamulcowych.

Firma Solar Review porównała koszty eksploatacji zasilanego paliwem Hyundaia Kona oraz jego wersji w pełni elektrycznej. Pokonując w ciągu roku dystans 13500 mil koszt zasilania Hyundaia Kona benzyną wyniósłby 1260 USD. Podczas gdy ładowanie w domu pojazdu w wersji elektrycznej kosztowałoby 662 USD w Kalifornii i zaledwie 450 dolarów w stanie Floryda.

Niższe koszty energii dzięki instalacji fotowoltaicznej

Uśredniona cena energii pobieranej z sieci wynosi 0,13 USD za 1 kWh. Natomiast uśredniony koszt energii pozyskiwanej przez przydomową instalację fotowoltaiczną wyniósł 0,11 USD za 1 kWh. Niemniej jednak obie te opcje są tańsze niż publiczna stacja ładowania samochodów, która kosztuje od 0,28 do 0,69 USD za kWh. Co ważniejsze energia elektryczna produkowana przez panele słoneczne jest nie tylko tańsza, ale także bardziej ekologiczna niż ta pobierana z sieci energetycznej.

Niższy koszt eksploatacji oraz zmniejszona emisja CO2 do środowiska przez samochody elektryczne skutkuje wzrostem zainteresowania połączenia pojazdów elektrycznych z przydomową instalacją fotowoltaiczną. Solar Review odnotował wzrost liczby wniosków o oszacowanie zapotrzebowania na energię słoneczną do ładowania Tesli o 1000% rok do roku. Sugerują, że średnio pięć dodatkowych paneli słonecznych wystarczyłoby przeciętnemu kierowcy do zaspokojenia potrzeb Tesli Model 3 ładowanej ładowarką poziomu 2.

Według Sandy’ego założyciela Solar Review domowa energia słoneczna to proste rozwiązanie dla konsumentów, którzy chcą jak najlepiej wykorzystać swoje pojazdy elektryczne i osiągnąć stałe i zrównoważone oszczędności.

Samochody elektryczne a zainteresowanie Polaków

W Polsce również rośnie zainteresowanie samochodami elektrycznymi. Według sondażu przeprowadzonego przez firmy UCE Research i Syno Poland 61% Polaków chciałoby posiadać pojazd elektryczny. Co więcej, gdyby samochody elektryczne były w cenach samochodów klasycznych 51,4% badanych wybrałoby samochód elektryczny. Jedynie 20,2% ankietowanych pozostałoby przy samochodzie tradycyjnym.

W 2020 roku InsightOut Lab i Volkswagen przeprowadzili badania ankietowe sprawdzające, czy posiadanie instalacji fotowoltaicznej wpływa na chęć posiadania auta elektrycznego. Pytając o rozważanie posiadania takiego auta, 22% osób odpowiedziało pozytywnie. Odsetek osób rozważających zakup auta elektrycznego był wyższy w grupie osób posiadających panele fotowoltaiczne w swoim gospodarstwie domowym. Co druga ankietowana osoba z budynkiem wyposażonym w fotowoltaikę rozważa zakup auta elektrycznego.

Rosnąca liczba instalacji fotowoltaicznych wpływa pozytywnie na popularyzację samochodów zasilanych prądem w Polsce. Potwierdza to badanie InsightOut. Aż 54% ankietowanych uważa, że rozpowszechnienie paneli słonecznych może zwiększyć zainteresowanie samochodami elektrycznymi.

Pierwsze masowa produkcja samochodów elektrycznych miała miejsce w drugiej połowie lat 90. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Obecnie USA tworzą czołówkę krajów o największej liczbie zarejestrowanych pojazdów elektrycznych, przekraczając 1 mln. Jak zatem wygląda opłacalność połączenia fotowoltaiki w gospodarstwie domowym i używanie samochodu elektrycznego w Stanach Zjednoczonych?

Koszt eksploatacji samochodu elektrycznego w USA

Według raportu konsumenckiego sporządzonego przez amerykańską firmę Solar Review koszt rocznej eksploatacji samochodu elektrycznego jest tańszy o 202 USD od samochodu klasycznego zasilanego paliwem, gdy używamy ładowarki publicznej. Dzięki domowej instalacji fotowoltaicznej właściciele samochodów elektrycznych mogą zasilać swoje pojazdy aż o 845 USD taniej niż właściciele samochodów klasycznych. Konserwacja samochodów elektrycznych kosztuje około 6 centów za milę, podczas gdy samochodów zasilanych paliwem około 10 centów. Te znacząco niższe koszty eksploatacji wynikają z braku konieczności wymiany oleju silnikowego czy filtra paliwowego. Warto zaznaczyć również, że rekuperacja zmniejsza zużycie tarcz i klocków hamulcowych.

Firma Solar Review porównała koszty eksploatacji zasilanego paliwem Hyundaia Kona oraz jego wersji w pełni elektrycznej. Pokonując w ciągu roku dystans 13500 mil koszt zasilania Hyundaia Kona benzyną wyniósłby 1260 USD. Podczas gdy ładowanie w domu pojazdu w wersji elektrycznej kosztowałoby 662 USD w Kalifornii i zaledwie 450 dolarów w stanie Floryda.

Niższe koszty energii dzięki instalacji fotowoltaicznej

Uśredniona cena energii pobieranej z sieci wynosi 0,13 USD za 1 kWh. Natomiast uśredniony koszt energii pozyskiwanej przez przydomową instalację fotowoltaiczną wyniósł 0,11 USD za 1 kWh. Niemniej jednak obie te opcje są tańsze niż publiczna stacja ładowania samochodów, która kosztuje od 0,28 do 0,69 USD za kWh. Co ważniejsze energia elektryczna produkowana przez panele słoneczne jest nie tylko tańsza, ale także bardziej ekologiczna niż ta pobierana z sieci energetycznej.

Niższy koszt eksploatacji oraz zmniejszona emisja CO2 do środowiska przez samochody elektryczne skutkuje wzrostem zainteresowania połączenia pojazdów elektrycznych z przydomową instalacją fotowoltaiczną. Solar Review odnotował wzrost liczby wniosków o oszacowanie zapotrzebowania na energię słoneczną do ładowania Tesli o 1000% rok do roku. Sugerują, że średnio pięć dodatkowych paneli słonecznych wystarczyłoby przeciętnemu kierowcy do zaspokojenia potrzeb Tesli Model 3 ładowanej ładowarką poziomu 2.

Według Sandy’ego założyciela Solar Review domowa energia słoneczna to proste rozwiązanie dla konsumentów, którzy chcą jak najlepiej wykorzystać swoje pojazdy elektryczne i osiągnąć stałe i zrównoważone oszczędności.

Samochody elektryczne a zainteresowanie Polaków

W Polsce również rośnie zainteresowanie samochodami elektrycznymi. Według sondażu przeprowadzonego przez firmy UCE Research i Syno Poland 61% Polaków chciałoby posiadać pojazd elektryczny. Co więcej, gdyby samochody elektryczne były w cenach samochodów klasycznych 51,4% badanych wybrałoby samochód elektryczny. Jedynie 20,2% ankietowanych pozostałoby przy samochodzie tradycyjnym.

W 2020 roku InsightOut Lab i Volkswagen przeprowadzili badania ankietowe sprawdzające, czy posiadanie instalacji fotowoltaicznej wpływa na chęć posiadania auta elektrycznego. Pytając o rozważanie posiadania takiego auta, 22% osób odpowiedziało pozytywnie. Odsetek osób rozważających zakup auta elektrycznego był wyższy w grupie osób posiadających panele fotowoltaiczne w swoim gospodarstwie domowym. Co druga ankietowana osoba z budynkiem wyposażonym w fotowoltaikę rozważa zakup auta elektrycznego.

Rosnąca liczba instalacji fotowoltaicznych wpływa pozytywnie na popularyzację samochodów zasilanych prądem w Polsce. Potwierdza to badanie InsightOut. Aż 54% ankietowanych uważa, że rozpowszechnienie paneli słonecznych może zwiększyć zainteresowanie samochodami elektrycznymi.

Skontaktuj sie z nami

Oferujemy bezpłatny projekt instalacji fotowoltaicznej