Jak założyć Profil Zaufany?

Jak założyć Profil Zaufany?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wstępnie poinformował w zwrotnej wiadomości mailowej, iż wnioski w kolejnym, trzecim naborze programu Mój Prąd, będzie można składać jedynie elektronicznie za pomocą Profilu Zaufanego.

W niniejszym artykule wyjaśniamy, dlaczego warto założyć swój Profil Zaufany oraz w jaki sposób można to zrobić.

 

Czym jest Profil Zaufany?

W dobie cyfryzacji coraz więcej spraw załatwiamy, korzystając z Internetu. Profil Zaufany jest bezpłatnym narzędziem, dzięki któremu możemy załatwić mnóstwo urzędowych spraw, podpisać dokumenty elektroniczne, czy też m.in. złożyć wniosek o dofinansowanie lub inny, niezbędny do sfinalizowania naszej sprawy. Profil zaufany stanowi zestaw danych, takich jak imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz PESEL, które zostały potwierdzone i jednoznacznie identyfikują daną osobę. Dzięki takiemu rozwiązaniu, każdy obywatel, który posiada Profil Zaufany i posłuży się nim w usłudze internetowej, jest wiarygodny, ponieważ potwierdza swoją tożsamość bez konieczności wychodzenia z domu.

Kto może założyć Profil Zaufany?

Każda osoba, która ukończyła 13 lat oraz posiada numer PESEL, a także ma pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych, może założyć swój Profil Zaufany.

 

W jaki sposób założyć Profil Zaufany?

Sposób nr 1 (bez wychodzenia z domu)

 Można w łatwy sposób, od ręki założyć profil zaufany. Wystarczy potwierdzić swoją tożsamość, korzystając z bankowości elektronicznej.

Jeżeli posiadasz konto w jednym z niżej wymienionych banków:

  • Alior Bank
  • Millenium
  • ING Bank Śląski
  • mBank
  • Bank Pekao
  • Santander Bank Polska
  • Inteligo
  • PKO Bank Polski
  • Bank Spółdzielczy

wystarczy, że zalogujesz się na swoje bankowe konto internetowe, następnie odszukasz formularz zakładania Profilu Zaufanego, wypełnisz go oraz wyślesz bezpośrednio ze swojego konta. W tym przypadku, jako że Twoje dane w banku są wiarygodne, nie musisz potwierdzać ich osobiście, stawiając się w danym urzędzie.

Sposób nr 2 (konieczne wyjście z domu)

  1. Jeżeli Twój bank nie umożliwia założenia takiego konta, możesz:
  • wypełnić taki wniosek, korzystając ze strony internetowej profilu zaufanego pz.gov.pl, wypełniając formularz i klikając „Zarejestruj się”;
  • w kolejnym kroku podpisz wniosek kodem, który otrzymasz w wiadomości SMS;
  • następnie odszukaj najbliższy punkt potwierdzający pod linkiem https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList
  • w ostatnim kroku, w ciągu 14 dni, udaj się osobiście do odszukanego przez siebie punktu potwierdzającego. Pamiętaj o tym, aby zabrać ze sobą dowód osobisty lub paszport.

Sposób nr 3 (potrzebny e-dowód i smartfon)

  • W przypadku, gdy posiadasz e-dowód, który ma aktywną warstwę elektroniczną (dot. dowodów, o które złożono wniosek po 4 marca 2019 r.) oraz smartfon z modułem NFC i systemem Android, to możesz przy ich pomocy założyć swój Profil Zaufany.

Co dokładnie należy zrobić?

  • Należy aktywować warstwę elektroniczną dowodu osobistego w urzędzie, ustalając dwa kody PIN (cztero- oraz sześciocyfrowy). Oczywiście – jeżeli wcześniej nie zostało to ustalone podczas odbierania nowego dowodu.
  • Należy pobrać aplikację o nazwie eDO App na telefonie. Do uruchomienia aplikacji nie jest potrzebna rejestracja ani podawanie swoich danych.
  • Korzystając z portalu www.gov.pl, należy wybrać e-usługę „Załóż profil zaufany”, a następnie skorzystać z opcji „Przez internet”. W następnym kroku należy kliknąć „Załóż profil zaufany” i wybrać sposób założenia Profilu Zaufanego, klikając „e-dowód”.
  • W momencie, gdy system poprosi Cię o wybór narzędzia logowania, należy wybrać opcję „Smartfon z modułem NFC i aplikacją mobilną eDO App”
  •  Należy włączyć aplikację na telefonie eDO App.
  •  Kolejnym krokiem jest zeskanowanie kodu QR bądź przepisanie numeru, który znajduje się pod kodem.
  • Po zeskanowaniu/wpisaniu kodu, gdy wszystko według Ciebie jest poprawne, należy wybrać opcję „Potwierdzam” oraz wpisać numer CAN, który znajduje się w prawym dolnym rogu Państwa e-dowodu.
  • Należy przyłożyć e-dowód do telefonu (w miejscu, gdzie znajduje się antena NFC, najczęściej z tyłu smartfonu w jego środkowej albo górnej części). Bardzo istotny jest fakt, abyś trzymał nieruchomo dowód aż do momentu nawiązania połączenia.
  • W kolejnym kroku należy wprowadzić 4-cyfrowy PIN do e-dowodu, który został ustalony w urzędzie.
  • Na tym etapie system poprosi Cię o wypełnienie danych logowania, które są niezbędne do założenia Profilu Zaufanego, tj. identyfikator użytkownika, hasło, e-mail oraz numer telefonu.
  • Po zapoznaniu się z regulaminem dot. profilu oraz podpisu zaufanego, ostatnim już krokiem jest weryfikacja kanału autoryzacji, poprzez wpisanie kodu autoryzującego z otrzymanego SMS-a.

Po założeniu, Twój Profil Zaufany jest ważny przez okres 3 lat. Możesz przedłużyć sobie ten termin, zanim dojdzie do jego zakończenia. Niestety, jeżeli data zostanie przeoczona, należy wówczas założyć nowy Profil Zaufany.

Dodatkowo, jeżeli masz jakiekolwiek problemy związane z założeniem Profilu Zaufanego, możesz skorzystać z centrum pomocy pod numerem kontaktowym 42 253 54 50 (tel. czynny pn. – pt. w godz. 7:00 – 18:00), kontakt e-mail: pz-pomoc@coi.gov.pl

 image

Formularz kontaktowy

Oferujemy bezpłatny projekt instalacji fotowoltaicznej.

Dziękujemy. Niedługo się skontaktujemy!